Vietnam so far.

Vi har nu varit i Vietnam i tva natter men med tanke pa allt vi hunnit med kanns det som vi varit har i minst en vecka. Vi tog en nattbuss fran Sihanoukville till Ho Chi Minh City i forrgar och kom fram till vart hostel vid tio pa formiddagen. Da vi bara hade en natt dar sa var det bara att ge oss ut i staden direkt och vi promenerade ivag till ett museum om Vietnamkriget. Valdigt intressant men det radde ingen tvekan om att det var Vietnamesernas syn pa hur kriget gatt till. Efter museumet tog vi aven en svang pa marknaden innan vi gav oss tillbaka till vart hotell.

Tillbaka pa hotellet borjar kvallens kaos, vi hade namligen kopt tva biljetter till Mui Ne dagen darpa men fick plotsligt besked om att vi inte hade nagot boende. Efter att ha ringt runt till kanske tio andra stallen och konstaterat att allt utom lyxhotellen var fullt var det dags att lagga om planerna. Vi lyckades hitta ett hotell i Nha Trang som inte var allt for dyrt och efter att ha avbokat bussbiljetten till Mui Ne kopte vi istallet en biljett till Nha Trang. Vi vill ju fira nyar vid stranden! Sa igar borjade var dag med att vi akte ut till Cu Chi tunnlarna utanfor Ho Chi Minh dar vi spenderade hela var dag. Tillbaka i staden klamde vi i oss bade lunch och middag inom loppet av tre timmar innan det var dags att hoppa pa bussen.

Bussresan i fraga gick smidigt forutom att det var ungefar 200 grader varmt dar inne och att den, ungefar en halvtimme fran Nha Trang, gick sonder. Det hordes en hog small och en del skrammel och skrapljud precis som om den tappat nagon viktig del fran motorn ner i marken. Vi stannade och fick lasta av oss allihopa och sedan trycka in oss i bussen som var bakom oss (som aven den redan var full...) Efter en halvtimme kom vi fram, tog oss till vart hotell och nu ska vi sova ett par timmar for att orka med nyarsfirandet ikvall. En glad overraskning ar att Johan, Linus, Oliver och Albin fran Helsingborg ocksa befinner sig i Nha Trang nu sa det blir nog ett ordenligt firande ikvall!

Sihanoukville

Jaa, vi ligger ju lite efter med bloggandet. Vi ar just nu i Nha Trang i Vietnam men eftersom det inte blivit nagon uppdatering pa over en vecka borjar jag med att beratta om Sihanoukville.
Da nastan inga hostel i Sihanoukville tar emot forbokningar sa kom vi dit utan nagon reservation alls med tanken att vi skulle hitta nagot pa plats. Taxichaufforen gjorde oss darfor ganska nervos nar han sa att allt var fullt infor julen... Vi borjade med att fraga pa det stalle vi helst ville bo pa, Monkey Republic men nar vi fick ett nej dar fortsatte vi till Utopia dar vi till var lattnad fick tva sangar for 2 $ per natt. Att det var billigt fick senare sin forklaring nar vi kom in i ett litet rum dar sangarna mer eller mindre var tva britsar med ett gang madrasser pa. Vidare insag vi att Utopia, som aven ar en bar & nattklubb, aven hade samma toaletter for de boende som for nattklubbsgasterna. Ganska snabbt insag vi att det inte var nagot stalle vi ville bo pa en langre tid sa redan morgonen darpa begav vi oss tillbaka till Monkey Republic dar vi fick ett rum for tre, puh! Vi flyttade in tillsammans med Mari-Liis, en supertrevlig tjej fran Estland som vi traffat pa i Phnom Penh och aven i Siem Reap.
Det enda positiva man kan saga om Utopia ar att vi traffade ett helt gang harliga manniskor dar som vi sedan hangde med nastan hela veckan. Sihanoukville kan beskrivas lite som Asiens Magaluf, dagarna sag ut ungefar som sa att man vaknade, gick ner till stranden, at fantastiskt god BBQ pa stranden till kvallsmat och sen fortsatte kvallen med ol och buckets pa Utopia, JJs eller Dolphin Shack. Hojdpunkterna pa veckan var bl.a. nar vi hyrde en bat tillsammans som tog oss runt kring oarna utanfor Sihanoukville, nar vi akte pa Dolphin Shacks s.k. "booze cruise" (en stor bat, massa folk, bra musik, goda drinkar osv.) och julfirandet tillsammans dar vi kopte julklappar at varandra och at julmiddag.
I slutet av veckan akte vi aven ut till en av oarna for att dyka och overnattade aven dar. Dykningen var tyvarr en besvikelse, valdigt dalig sikt och inte mycket att se heller for den delen. On var valdigt intressant, en liten fiskeby uppbygd pa stranden dar vi sov i ett litet hus uppbyggt pa bryggan.
Sihanoukville ar verkligen hur mysigt som helst och nar vi just nu befinner oss i stimmiga Nha Trang langtar man tillbaka!

Siem Reap

I förrgar anlande vi Siem Reap, staden som har blivit ett turistmecka tack vare Kambodjas förmodligen största sevardhet: Ankor Wat. Men förutom det ar det aven en valdigt mysig stad med mangder av restauranger, barer och sma marknader. Var första kvall at vi en kanongod middag och fortsatte sedan till bargatan dar vi hittade den förmodligen mest populara baren har i Siem Reap: Ankor What? som saklart var fullpackad med backpackers. Till var stora gladje salde de bade billig öl och buckets sa vi fastnade dar i ganska manga timmar. Efter lite nattmat bestande av fried rice för en dollar stupade vi i sang.
Pa grund av "omstandigheterna" blev det darför en ganska lugn dag igar som vi spenderade med att promenera omkring har i Siem Reap, titta lite pa marknaden och besöka en massage-salong dar vi satte oss i drygt en timme och fick en fotskrubb och pedikyr för 10 dollar, underbart! Efter manga timmar sighseen i flipflops sa behövdes det. Det blev aven en tidig kvall för idag ringde klockan ohyggligt tidigt, redan klockan 4.30 da vi skulle satta oss i en tuktuk som tog oss till Ankor Wat! Precis som de flesta andra turister valde vi att stiga upp mitt i natten för att kunna se soluppgangen over templen. Tillsammans med vad som nog var flera hundra andra turister stod vi och klickade med kameran som darar medans det blev allt ljusare. Valdigt fint var det iallafall och efter en snabb frukost fortsatte vi med att kolla in fler tempel pa det omrade som ar helt enormt och fullt med gamla tempel. Egentligen hade man behövt flera dagar för att hinna med allihopa men eftersom de efter ett tag kanns som helt identiska stenhögar valde vi att halla oss till en dag. Nu pa eftermiddagen har vi sovit ett par timmar och ska alldeles snart möta upp en tjej fran Estland som vi mötte i Phnom Penh. Senare blir det nog annu ett besök pa Ankor What?
Imorgon lamnar vi Siem Reap och tar en nattbuss till Sihanoukville och STRANDEN!

Phnom Penh

I förrgår lämnade vi Singapore och tog flyget till Phnom Penh, huvudstaden i Kambodja. Vi kom fram på kvällen och en ovanligt rymlig tuktuk tog oss in till vårt hostel mitt i staden. Tröttheten tog överhanden och vi spenderade kvällen på vårt hostel där vi åt en god kvällsmat och drack ett par öl innan det var dags att gå och lägga sig. Igår gick vi upp ovanligt tidigt för att hoppa i vår förbokade tuktuk som skulle ta oss runt till det man bör besöka när man är i Phnom Penh. Vi började med ett museum som var ett gammalt fängelse från tiden då Pol Pot hade makten i Kambodja där vi fick lära oss en hel del om folkmorden innan vi fortsatte till vad de kallar för "killing fields", en av de platser där de tog ut och mördade folk under den tiden. Kanske inte så uppmuntrande men väldigt intressant. Vårt sista stopp blev en stor marknad där de sålde allt möjligt och där jag inhandlade mig ett par flipflops för tre dollar. På kvällen tänkte vi utforska Phnom Penhs nattliv men då det visade sig att det inte var så mycket att utforska blev det en hyffsat tidig kväll igår också. Idag har vi bara ätit en god frukost, gått runt lite på marknaden som ligger tjugo meter från vårt hostel där de säljer allt ifrån nagellack till torkad fisk och packat ihop våra väskor. Om ungefär en timme tar vi bussen till nästa stopp i Kambodja, Siem Reap!

Kuala Lumpur, Melaka & Singapore

Hejhopp, vi lever fortfarande, mest inte haft tid eller ork att uppdatera vår lilla blogg. Vi spenderade våra sista dagar i Kuala Lumpur med att slappa vilket förmodligen var välbehövligt! Dagarna började oftast med en rejäl frukost bestående av antingen nutellamackor eller jodnötssmör- och syltmackor med en passande kopp te till. Dagarna fortsatte i ungefär samma stuk. Vi besökte ett köpcentrum, fikade, åt lunch, fikade, vilade, käkade streetfood till kvällsmat och drack öl med våra hostelkompisar. Den 8de december ansträngde vi oss rejält när vi släpade oss och våra väskor (alltså tog metron) till busstationen för att ta oss till den mysiga staden Melaka.
Melaka ska tydligen vara väldigt historiskt men eftersom vi har sett tillräckligt många tempel och museum för en hel livstid så promenerade vi mest runt i den mysiga staden. Tog en båttur på floden och hängde på den terrass som hostelet erbjöd. En av kvällarna åt vi på Melakas mest kända restaurang där vi körade för att få äta fondue. Vi kokade små grillspett av olika slag i en form av jordnötssås. Väldigt gott men jobbigt att äta då såsen stänkte precis överallt, dessuom var det en tjugo minuters kö för att få bord.
Efter ytterligare två dagars slappande i Melaka tog vi nästa buss till världens renaste stad, Singapore. I Singapore kände vi oss tillräckligt uitvilade för att faktiskt göra något. Första dagen turistade vi som attan genom att både ta en turistbuss och promenera genom olika stadsdelar så vi skulle hinna se staden på en dag. Trotts värmen fick vi en del julkänslor då deras julskyltning och pyntning är något i det amerikanska måttet, överflödigt med andra ord. På kvällen lyxa vi till det genom att äta på Hard Rock Café (turistfällan vi vet!). Det var väldigt gott att för en gångs skull äta något annat än stekt ris eller nudlar. Dag två ville Ida till Singapore Zoo, och så fick det bli. Vi kom inte med en buss dit förrän halv två då det endast gick en buss halv tio eller halv två från oss. Det fick vi reda på lite för sent... Vi sprang runt som dårar och hann se alla de underliga djuren på fyra timmar. De vita tigrarna, orangutangerna och jättesköldpaddorna var coolast! På kvällen passade vi på att äta något typiskt för Singapore, nämligen krabba kokt i chillisås. Kanongott men absolut inget vi rekommenderar som en första-dejt-måltid. Enormt kladdig så man ser inte så speciellt charmig ut. Nästa dag var det dags att resa vidare mot Kambodja! Woooohoo!
Puss och kram från Kajjan och Idahoe!

Kuala Lumpur, dag ett & två

Efter ett par timmars välbehövlig sömn gav vi oss ut i staden i förrgår tillsammans med vår nyfunna svenska rumskompis Stephanie. Vi bestämde oss för att utforska Chinatown och Central Market, en stadsdel med massor av turister, piratkopior och matos. Vi stötte även på en djuraffär med kattungar, valpar, igelkottar, kaniner, fåglar och alla möjliga konstiga djur, ganska sorligt att se dem instängda i sina små burar. Då vi fortfarande var ganska slitna efter vår resa blev det en lugn dag och en tidig kväll.

Igår besökte vi en av Kuala Lumpurs större turistattraktioner; Bird Park. En stor park med alla möjliga sorters fåglar och det var mycket roliga än det låter (jag är annars ganska ointresserad av fåglar). De hade bl.a. ett papegojhus där man fick mata papegojorna och vi har rätt många bilder på Kajsa som är full med fåglar varav en sitter på hennes huvud. Man kunde även gosa med kycklingar och spana in enorma påfåglar, pelikaner och andra knasiga fågelsorter. På kvällen gjorde vi något som vi pratade om länge nu, besökte ett av de största shoppingcentret för att kolla på bio! Senaste twilightfilmen stod på programmet och den var inte så bra som de andra. Samma galleria som vi såg på bio i rymde även en nöjespark med en stor bergodalbana inomhus, helt sjukt! Och Helsingborg skryter med Väla som är Sveriges största shoppingcenter. Vi hann även med en öl på en bar fylld med Malaysiska 40plusare som rockade loss innan dagen var slut. Idag ska vi utforska bargatan lite närmare...

the great wall + avresa

Klockan 06.00 ringde klockan i torsdags och termometern visade minusgrader, ingen höjdarstart på dagen. Vi slet oss ur vår stenhårda hostelsäng, klädde på oss så mycket kläder vi kunde få plats med på våra kroppar och gav oss iväg till vår pick-up som skulle ta oss till kinas höjdpunkt; the great wall. Resan dit to ungefär två timmar och väl på plats tog vi en lift upp till själva muren. Vi hade tur med vädret och trotts att det var svinkallt så sken solen på oss. Kan berätta att muren består av väldigt mycket trappor så vi fick upp värmen ganska snabbt där vi knatade upp och ner för trappa efter trappa. Vi gick omkring på muren i ungefär två och en halv timme, den såg mer eller mindre likadan ut överallt, innan vi tog oss ner igen. Vägen ner var nog höjdpunkten på hela dagen då man fick åka rodel ner i en lång rutchkana vilket var sjukt roligt. Lite kinesisk lunch på det och sen åkte vi tillbaka igen.

Dagen efter mur-äventyret var det dags att åka till nästa destination, Kuala Lumpur! Vi steg upp väldigt tidigt även denna morgon och när vi klev utanför dörren upptäckte vi att det snöade vilket kändes ganska mysigt, nu har vi fått uppleva även det i år. På grund av vädret blev även planen försenade då det var tvungna och rensa vingarna från snö och när vi äntligen var färdiga för att åka iväg så hörde vi ett högt "klonk" varpå planet stannade. Tekniskt fel ropades ut i högtalarna så det var bara att åka tillbaka till gaten för att sitta och vänta på en tekniker. Tre timmar försent kom vi iväg och landade i Shanghai ett par timmar senare. Vårt nästa plan skulle avgå vid sju på kvällen men även detta blev försenat, oklart varför, och vi kom iväg nästan 2 ½ timme sent. Mitt i natten eller tidigt på morgonen landade vi äntligen i Malaysia, hämtade ut våra väskor och tog en taxi till vårt hostel som nog är det bästa vi bott på hitills. Fem nätter ska vi spendera i Malaysia innan vi tar en buss till Melaka.