Avskedskalas

Igår hade jag och Kajsas avskedskalas här hemma för alla våra fina vänner som vi kommer sakna nu när vi är borta. Tyvärr glömde jag helt bort att fota något men det blev en toppenkväll som slutade med en sista utgång här i Helsingborg. Nu börjar det verkligen närma sig, tre dagar kvar...

Packning

Att packning framkallar en viss ångest hos mig kan nog de flesta som känner mig förstå. Bara det faktum att jag för flera veckor sen hade en mardröm där jag var tvungen att packa hela min väska på 30 minuter för att inte missa flyget samtidigt som Kajsa aldrig blev färdig för att hon skulle dammsuga först förklarar ganska mycket. Min packlista är flera sidor lång samt uppdelad i både kategorier och underkatergoier, kontrollfreaket i mig lever loppan helt enkelt. Packningsprocessen innebär även att mitt rum just nu ser ut så här:
Väskan till höger, handbaggadet där brevid, saker utspridda över hela golvet och sängen samt vågen såklart. Just nu väger min väska 11,5 kg och jag är nästan klar. Dock är inte en-kilos-australienboken nerpackad ännu... men max 13-14 kilo blir det, sen får det vara nog! (ska ju ha liiite plats för nya grejjer också)

KAJSA

Okej! Mitt första inlägg och det tog lång tid att göra så det blir inte långt. Ville egentligen bara visa mig här (och lägga in en söt bild på mig och Ida)...
12 dagar kvar
/K

Canon Powershot G12

Klickade precis hem en ny kamera, en Canon Powershot G12 och den landar förhoppningsvis hemma hos mig redan den här veckan. Den kommer få följa med på alla äventyr ute i världen och jag funderar på att kedja fast den vid kroppen för att minska stöldrisken...

TVÅ VECKOR KVAR!

Myggnät

Klickade just hem vars ett myggnät till mig och Kajsa, ett riktigt hardcore sådant. Det går enkelt att hänga upp över sängen, är impregnerat med myggmedel och reseanpassat så det tar liten plats. Fick en mindre chock när jag hittade det för 349 kr idag på Naturkompaniet i stan men efter lite efterforskningar hittade jag det istället på outnet.se, en friluftsida där det istället gick loss på 239 kr. Fortfarande dyrt för en myggnät kan man tycka men det var det billigaste (och enda) jag hittade.
Nu vill jag sluta lägga mina pengar på sånt här och istället komma iväg och med glädje betala för häftiga upplevelser, god mat och exotiska souvenirer.

Färdigvaccinerade!

Nu är äntligen alla vaccinationer klara! Hepatit B, japansk hjärnhinneinflammation, tyfoid, drickvaccin mot kolera och malariatabletter. Totalt sex stycken sprutor och drygt 5000 kr. Efter besöket hos vaccinationsbyrån tog jag mig till apoteket för att storhandla inför resan och kom därifrån med resorb, alvedon, nässpray, skavsårsplåster, öronproppar och handdesinficering... Mycket grejjer är det som ska med!

15 dagar kvar

Ännu mer vaccinationer

Som jag nämnde tidigare så var det idag dags för det sista besöket på vaccinationsbyrån, trodde vi... När vi kom dit visade det sig att både vaccinet för japansk hjärnhinneinflammation och tyfoid var slut så vi får göra ett nytt besök imorgon, suck. Ett spruta blev det för min del iallafall, sista dosen för hepatit B och sen fick vi våra recept på malariatabletter. Idag är det för övrigt bara 16 dagar kvar tills vi åker, helt galet!

Dukoral

Idag var det dags att ta första dosen av dukoral, ett drickvaccin mot kolera. Två doser med en veckas mellanrum och den sista ska tas minst en vecka innan man åker. Hade förberett mig på att det skulle vara sjukt äckligt men det var faktiskt ganska smaklöst, däremot var konistensen vidrig. Imorgon tar vi oss ner till vaccinationskliniken en sista gång för att ta de sista sprutorna mot hepatit, japansk hjärnhinneinflammation och tyfoid. Vi ska även få recept på malariatabletter men sen är äntligen vaccinationsbiten fixad!

valuta

Idag har jag varit nere i stan och fixat lite, bl.a. växlat till mig lite utlänsk valuta! Det blev en lite indiska rupies och sen amerikanska dollar som kommer behövas till Nepal. Till och börja med betalar man sitt visum till Nepal på plats med 30 amerikanska dollar och sen kan man inte heller växla till sig nepalisk (?) valuta utomlands då den inte får föras ut och in ur landet. Istället får man släpa med sig dollar som får växlas på plats men man kan även använda dollar som valuta i Nepal även om kursen ofta blir ganska dålig.

100 indiska rupies, värt ca 15-16 svenska kronor.

bloglovin'

Följ min blogg med Bloglovin

Detta inlägg behövs bara för att vi ska kunna hantera vår egen blogg på bloggkoll.se men tycker ändå att ni också kan lägga till oss om ni är medlemmar! :)

förberedelser

Idag skickade vi iväg våra pass igen, denna gången till den indiska ambassaden. Jag förväntade mig att den indiska visumansökningen skulle vara hundra gånger krångligare än den kinesiska men det visade sig vara mycket mer simpel vilket var rätt skönt! I de kinesiska papperna skulle man bl.a. fylla i försäkringsnummer, vad mina föräldrar arbetar med och vilka länder jag besökt de senaste tolv månaderna medans det krångligaste nu var att räkna ut vilken datum vi kommer dit då vi reser in över gränsen till Nepal några dagar in på vår rundresa... Efter besöket på posten käkade jag och Kajsa lunch tillsammans på vår kära arbetsplats, Bryggan, då vi bl.a. planerade vår avskedsfest!

Slänger in en bild från min och Kajsas första resa tillsammans, Magaluf 2009 då vi var 17 år gamla. Efter det har vi även tågluffat och varit på skidresa tillsammans två gånger.

vart ska vi?

2e november
Flyger från Köpenhamn, mellanlandar i Doha för att sedan fortsätta till Kathmandu, Nepal. Vi kommer fram vid lunch ungefär (lokal tid) den 3e november. Spenderar tre nätter i Kathmandu för att sedan hoppa på en 15 dagar lång rundtur som tar oss från Kathmandu till New Dehli. På vägen kommer vi bl.a. besöka olika indiska städer som Jaipur och Varanasi, åka båt på Ganges, titta på utsikten från bergen i Nepal, besöka en nationalpark (där man kan se tigrar!) och en hel del annat, max två dagar på varje ställe.
21e november
Efter rundturens slut spenderar vi bara en natt i New Dehli innan vi flyger vidare, den här gången till Shang Hai. Där ska vi spendera fyra nätter och helt enkelt bara upptäcka staden. En kul grej är att en av mina vänner, Stoffe, flyger dit en vecka tidigare för att bo och jobba i några månader så vi kommer såklart hälsa på honom också. Efter Shanghai tar vi tåget till Beijing där vi kommer vara i en vecka.
2e december
Flyger vidare från Beijing till Kuala Lumpur (ironisk nog mellanlandar vi i Shanghai...) och spenderar fem nätter där. Som ni hör är vi ganska planerade nu i början vilket jag kan tycka vara skönt så vi får känna in oss lite på backpacker-livet i lugn och ro... Efter Kuala Lumpur tar vi bussen till Melaka, som även det ligger i Malaysia och efter två nätter fortsätter vi mot Singapore.
13e december
På lucia tar vi vår sista förbokade flight till Kambodjas huvudstad, Phnom Penh. Ungefär här slutar tidsplaneringen men planen är att ta oss ner till Sihanoukville och sedan fortsätta upp i Vietnam längst med hela kusten. Sedan ska vi även in emot Laos. Under den här perioden kommer det bli mycket sol, bad och slappande. Julafton kommer förmodligen spenderas i Kambodja medans vi kan ha kommit in i Vietnam till Nyår, vem vet?
Februari (?)
Så som det ser ut nu kommer vi spendera ca två månader i Kambodja/Vietnam/Laos och senare flyga vidare till Australien, kanske via Bangkok för att spendera några dagar där. När vi sen tar oss till Australien så är Cairns första målet (nordöstra delen) för att sedan ta oss med buss längst med hela östkusten och en bit ner på sydkusten. På vägen stannar vi där vi känner för det och det blir nog ungefär två månader totalt. Finns det pengar kvar i reskassan efter det så kanske vi flyger över till västkusten eller fortsätter till Nya Zeeland, det får vi helt enkelt se då...
2e november
Flyger från Köpenhamn, mellanlandar i Doha för att sedan fortsätta till Kathmandu, Nepal. Vi kommer fram vid lunch ungefär (lokal tid) den 3e november. Spenderar tre nätter i Kathmandu för att sedan hoppa på en 15 dagar lång rundtur som tar oss från Kathmandu till New Dehli. På vägen kommer vi bl.a. besöka olika indiska städer som Jaipur och Varanasi, åka båt på Ganges, titta på utsikten från Himalaya, besöka en nationalpark (där man kan se tigrar!) och en hel del annat, max två dagar på varje ställe.

21e november
Efter rundturens slut spenderar vi bara en natt i New Dehli innan vi flyger vidare, den här gången till Shanghai. Där ska vi spendera fyra nätter och helt enkelt bara upptäcka staden. En kul grej är att en av mina vänner, Stoffe, flyger dit en vecka tidigare för att bo och jobba i några månader så vi kommer såklart hälsa på honom också. Efter Shanghai tar vi tåget till Beijing där vi kommer vara i en vecka.

2e december

13e december

Februari (?)

visum

Idag fick jag tillbaka mitt pass från Kajsa med det kinesiska visumet på plats, kändes väldigt bra. Nu är det bara det indiska kvar som vi måste fixa här hemma och det ska vi göra i helgen, till övriga länder fixas det på plats eller med visa-on-arrival, d.v.s. att man ansöker på internet och sedan får papper mejlade som man visar på flygplatsen.
Kan även tillägga att vi betalade 300 spänn mer för visumet än för tio nätters boende i Kina, helt galet.

fyra veckor kvar

För att fira att det idag enbart är fyra veckor kvar tills jag och Kajsa ger oss iväg på vår stora resa så inviger jag härmed vår resblogg. I den här bloggen kommer vi uppdatera om var vi är, vad vi gör och hur vi mår. Fast i dagsläget sitter vi fortfarande fast i blåsiga Skåne och planerar, fixar visum, skriver packlistor, vaccinerar oss och allt annat som man måste fixa med.
Den 2e november bär det av!