Kuala Lumpur, Melaka & Singapore

Hejhopp, vi lever fortfarande, mest inte haft tid eller ork att uppdatera vår lilla blogg. Vi spenderade våra sista dagar i Kuala Lumpur med att slappa vilket förmodligen var välbehövligt! Dagarna började oftast med en rejäl frukost bestående av antingen nutellamackor eller jodnötssmör- och syltmackor med en passande kopp te till. Dagarna fortsatte i ungefär samma stuk. Vi besökte ett köpcentrum, fikade, åt lunch, fikade, vilade, käkade streetfood till kvällsmat och drack öl med våra hostelkompisar. Den 8de december ansträngde vi oss rejält när vi släpade oss och våra väskor (alltså tog metron) till busstationen för att ta oss till den mysiga staden Melaka.
Melaka ska tydligen vara väldigt historiskt men eftersom vi har sett tillräckligt många tempel och museum för en hel livstid så promenerade vi mest runt i den mysiga staden. Tog en båttur på floden och hängde på den terrass som hostelet erbjöd. En av kvällarna åt vi på Melakas mest kända restaurang där vi körade för att få äta fondue. Vi kokade små grillspett av olika slag i en form av jordnötssås. Väldigt gott men jobbigt att äta då såsen stänkte precis överallt, dessuom var det en tjugo minuters kö för att få bord.
Efter ytterligare två dagars slappande i Melaka tog vi nästa buss till världens renaste stad, Singapore. I Singapore kände vi oss tillräckligt uitvilade för att faktiskt göra något. Första dagen turistade vi som attan genom att både ta en turistbuss och promenera genom olika stadsdelar så vi skulle hinna se staden på en dag. Trotts värmen fick vi en del julkänslor då deras julskyltning och pyntning är något i det amerikanska måttet, överflödigt med andra ord. På kvällen lyxa vi till det genom att äta på Hard Rock Café (turistfällan vi vet!). Det var väldigt gott att för en gångs skull äta något annat än stekt ris eller nudlar. Dag två ville Ida till Singapore Zoo, och så fick det bli. Vi kom inte med en buss dit förrän halv två då det endast gick en buss halv tio eller halv två från oss. Det fick vi reda på lite för sent... Vi sprang runt som dårar och hann se alla de underliga djuren på fyra timmar. De vita tigrarna, orangutangerna och jättesköldpaddorna var coolast! På kvällen passade vi på att äta något typiskt för Singapore, nämligen krabba kokt i chillisås. Kanongott men absolut inget vi rekommenderar som en första-dejt-måltid. Enormt kladdig så man ser inte så speciellt charmig ut. Nästa dag var det dags att resa vidare mot Kambodja! Woooohoo!
Puss och kram från Kajjan och Idahoe!