Phnom Penh

I förrgår lämnade vi Singapore och tog flyget till Phnom Penh, huvudstaden i Kambodja. Vi kom fram på kvällen och en ovanligt rymlig tuktuk tog oss in till vårt hostel mitt i staden. Tröttheten tog överhanden och vi spenderade kvällen på vårt hostel där vi åt en god kvällsmat och drack ett par öl innan det var dags att gå och lägga sig. Igår gick vi upp ovanligt tidigt för att hoppa i vår förbokade tuktuk som skulle ta oss runt till det man bör besöka när man är i Phnom Penh. Vi började med ett museum som var ett gammalt fängelse från tiden då Pol Pot hade makten i Kambodja där vi fick lära oss en hel del om folkmorden innan vi fortsatte till vad de kallar för "killing fields", en av de platser där de tog ut och mördade folk under den tiden. Kanske inte så uppmuntrande men väldigt intressant. Vårt sista stopp blev en stor marknad där de sålde allt möjligt och där jag inhandlade mig ett par flipflops för tre dollar. På kvällen tänkte vi utforska Phnom Penhs nattliv men då det visade sig att det inte var så mycket att utforska blev det en hyffsat tidig kväll igår också. Idag har vi bara ätit en god frukost, gått runt lite på marknaden som ligger tjugo meter från vårt hostel där de säljer allt ifrån nagellack till torkad fisk och packat ihop våra väskor. Om ungefär en timme tar vi bussen till nästa stopp i Kambodja, Siem Reap!