Chitwan och Lumbini

Chitwan

Vi väcktes klockan sex för att klockan halv sju rida genom Chitwa nationalpark på elefanter. Efter en och en halv timme hade vi fortfarande inte hittat några noshörningar vilket hade varit det största målet med turen. Vi fick vända tillbaka lite besvikna men ändå mättade på den fina naturen. Tillbaka på hotellet blev det frukost och efter frukosten var det dags för elefantbadning. Då jag under turen i skogen upplevde att behandlingen av elefanterna inte var så bra tog jag beslutet att skippa badningen men Ida var med så hon får förklara mer om det. Jag tog dock massor av fotografier och filmade badningen så jag hoppas att vi kan lägga ut dem snart.

 

Eftersom jag inte var med på badningen kände jag att jag behövde göra något annat. Jag och fyra andra bestämde oss för att gå på en guidad tur i skogen och en kanotrunda i floden med krokodiler och aligatorer. Det var en helt fantastisk runda genom en otroligt vacker miljö. Även på den här turen var vårt största mål att hitta noshörningar. Rundan skulle vara i cirka 3,5 timar och den började med en halvtimmes kanotåkning. Kanoterna var urholkade ur en trädstam och jag kan erkänna att det var ganska läskigt då de vippade mer än vanliga kanoter. Vi fick se massor av krokodiler och fina fåglar under kanotåkningen. När vi hade åkt ungefär en halvtimme tappade dock personen som puttade fram oss sin stav. Lite sådär halvjobbigt eftersom det inte är så lätt att bara hoppa i och hämta den igen, såg ett par krokodiler runt omkring sig. Det löste sig dock tillslut efter ännu mer vippande av båten.

Efter turen började vi vandra. Våra guider var helt otroligt duktiga spårare och efter cirka en timme hade de fått upp  färska spår efter en noshörning som de började följa. Efter ytterligare en halvtimme hittade vi den tillslut. Gömda i buskar fotograferade vi den på cirka 60 meters avstånd. Helt plötsligt vänder sig noshörningen mot oss och ställer sig och kollar på oss nästan som i attackposition. Vi kollar åt guiden och märker att han verkar nervös. Han viskar något i stil med "If he starts to walk or run to us, run as fast as you can. OK?" till oss. Vi står blixtstilla i cirka fem minuter och tillslut vänder noshörningen sig och går åt ett annat håll. Puhh! Vi fortsätter genom skogen, hela tiden med en guide som springer lite i förväg för att se så att vi inte stöter på fler noshörningar på alltför nära håll. När vi börjar slappna av igen berättar guiden att noshörningar kan springa i 40 km/h så att vi förmodligen inte haft någon större chans att lyckas springa ifrån den trotts vårt försprång på 60 meter, om den hade bestämt sig för att attackera. Det var en fin promenad tillbaka genom skogen/djunglen där vi fick se många andra djur så som hjortar, rådjur, fåglar m.m. Turen genom skogen är än så länge den bästa delen på den här resan. Ett plus är att jag fick gottgöra för all mat jag ätit genom en promenad på tre timmar!

När vi kom tillbaka hade vi cirka tjugo minuter på oss att duscha och byta om och sen bege oss in till byn för kvällsmat på en kanonresturang!

Lumbini

Idag blev det en lika tidig morgon då vi skulle åka vidare mot Lumbini där det finns jätte många fina tempel som olika länder har varit sponsorer till (inget Sverigetempel...). Bussresan tog endast tre timmar och sen stannade vi för att äta frukost. Som allt annat i det här landet tar allt så mycket längre tid. Efter mer än en timme fick vi tillslut vår frukost vilket i detta fallet var fattiga riddare för min del. Sjukt att det tar så lång tid, jag undrar om det bara finns en kock i köken och den endast har en arm... Efter frukosten blev det en snabb runda inom hotellet för att lämna väskorna och sedan in i bussen igen och vidare till templena. Det var vackra templen dock inte något jättespeciellt. Det coola med det var nog att det var så himla många tempel på en och samma plats och att det var något som jag tror hette eternal light som har brunnit konstant sedan 1958. Det första templet vi var i var resterna efter Buddhas födelseplats. Det här hotellet hade fantastiskt nog en enorm pool och vädret var jätte bra. Tyvärrligt nog blev det varken bad eller solning då tiden inte räckte till. Imorgon korsar vi gränsen till Indien och en 13 timmars bussresa väntar. Varanassi är vårt nästa mål!

/Kajsa

Jag skrev det här inlägget före Idas utan att posta det. Det kan förklara varför det är lite upprepningar :)


Kommentarer
Postat av: idha

2011-11-11 @ 17:35:51
Postat av: idha

Söta Kajsa! Ni verkar ha det super, akta dig för djuren bara! Kramar från syster

2011-11-11 @ 17:37:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0