Shanghai dag fyra + Xi'an

Vår sista dag i Shanghai skulle vi egentligen spendera i stadsdelen French Concession men i sista sekunden ångrade vi oss och tog tunnelbanan åt ett helt annat håll; IKEA! Det var lite problem att hitta dit då det låg en bra bit från tunnelbanestationen så det slutade med att vi tog en taxi efter att ha gått vilse. Taxin här är väldigt billig och man kommer hur långt som helst för ungefär 20 kronor. När vi äntligen kom rätt besökte vi restaurangen där vi åt köttbullar (såklart) och svensk fika, kanelbulle och chokladboll! Sedan köpte vi även godis, knäckebröd och flädersaft på ”the swedish foodmarket” innan vi åkte tillbaka igen. Känns på något sätt rätt bakvänt att vara i Kina och köpa saker som producerats i Sverige.

På eftermiddagen var det dags att lämna denna stora stad för att ta nattåget till Xian där vi ska se terrakottakrigarna. Tåget var väldigt bekvämt och vi hamnade i samma vagn som ett gammalt kinesiskt par som var väldigt trevliga och pratade väldigt mycket kinesiska med oss medans vi mest nickade och såg glada ut. Tror att vi lyckades förklara att vi var från Sverige, var 19 år gamla och skulle till Malaysia efter Kina. När de förstod att vi var ute och reste började tanten tjata om ”mami” och ”papi” och budskapet var förmodligen ”hur kan de släppa iväg er såhär”. Kulturen i Kina skiljer sig lite från den svenska… Visade en bild på mamma som jag hade i min telefon för tanten som började ropa ”aah, mami!” och visade bilden för sin man, väldigt spännande med västerlänningar! Vi kom i alla fall fram säkert och sitter nu på vårt hotell. Vi hade bokat en dubbelrum med delad toalett för att få ett eget rum så billigt som möjligt men det hade blivit något fel med bokningen så vi blev uppgraderade till ett rum med en helt enorm säng, tv och eget badrum med en stor dusch för samma pris så vi klagar inte! Idag ska vi bara vila och ta det lite lugnt och imorgon åker vi på dagstur till terrakottakrigarna innan vi sätter oss på nästa nattåg som tar oss till Beijing.