Great Barrier Reef

Efter fyra dagar i Cairns och två inställda dykturer gav jag (Ida) mig äntligen ut på barriärrevet på måndagen! Tidigt på morgonen gick jag upp för att bli upphämtad av Deep Sea Divers, ett dykcenter i Cairns. Minibussen som jag hamnade i visade sig vara fullproppad med svenskar och till och med skåningar vilket var himla trevligt. Efter en tur till deras dykbutik åkte vi ner i hamnen tillsammans där vi hamnade på en mindre dagsbåt som skulle ta oss ut på revet. Resan dit var väldigt guppig och större delen av oss låg utslagna på däck med varsin spypåse i handen, härligt! Tack och lov blev det bättre när vi äntligen var framme och glada och förväntansfulla hoppade vi i vattnet för dyk nummer ett. Att beskriva alla elva dyk jag gjorde skulle nog trötta ut de flesta så jag nöjer mig med att säga att det var helt fantastiskt! Korallerna var fantastiskt fina, det kryllade av fiskar i olika färger och storlekar och vi såg massor av andra djur som hajar, sköldpaddor, mindre rockor och en stor muräna som var ute och simmade. En favorit var en stor fisk som de kallade för "Wall-E" och som brukade hänga runt båten. Den var helt ofarlig och extremt nyfiken, den simmade bara någon decimeter framför ögonen på en och man kunde klappa den utan problem. Även de två nattdyk vi gjorde var sjukt häftiga, det kryllade av hajar omkring oss på en utav dem och under båda kunde man leka med tonfiskarna. Dessa fiskar är runt 40-50 cm långa och har lärt sig att jaga i dykarnas ficklampor. De hängder runt en eller bakom en och om man hittar en liten fisk att lysa på for de iväg som ett skott för att jaga ikapp den. Personalen på båten bad oss att begränsa våran lek till ett mord per dyk och att bara ta död på de fula fiskarna.
De första sju dyken gjorde jag tillsammans med Emma, Filip och Isabelle, tre stycken goa svenskar och de sista fyra gjorde jag och Isabelle ensamma då de andra tyvärr åkte hem efter andra dagen. Vi bodde ute på en stor båt som tog oss till olika platser varje dag och mellan dyken åt vi gott, solade eller sov i våra fina kabiner. Det blev tre helt underbara dagar!
Något trötta kom vi tillbaka på eftermiddagen på tredje dagen och jag bokade biljetter och hostel till Airlie Beach dagen efter där Kajsa redan befann sig. På kvällen blev det en utgång tillsammans med mina divebuddies då jag även stötte ihop med en helsingborgare som jag gått på samma skola som. Det blev en väldigt lyckad kväll och dagens efter satte jag mig på bussen til Airlie, men den staden berättar vi om vid ett annat tillfälle...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0